Gerrie in Zuid - Afrika

Tweede dag Swaziland

Swaziland 30 september Vandaag was het een vrije dag was er mogelijkheid om te gaan paardrijden, mountainbiken of wandelen. Ik heb voor het laatste gekozen. We werden afgezet in het " Milwane Wildlife Sancuturey. Het was erg warm, maar we hadden er zin in. Het gebied was prachtig, open velden met mooie bomen en tussendoor liepen er springbokken en wratten zwijnen. Ook heb ik de bijeneter en de wevervogel kunnen fotograferen. Zo de top drie op mijn lijstje heb ik kunnen afstrepen. Alles wat ik verder zie is mee genomen. Hi hi en ik heb er al een stel hoor ....geweldig!!!! Verder heb ik nog twee soorten hagedissen op de foto kunnen kunnen zetten, tjonge wat zijn die beestjes mooi , eentje had een fel blauwe kop. Na de lunch zijn we weer richting hotel gegaan om lekker bij het zwembad te kunnen liggen. En voor je het weet is de dag al weer om en kunnen we de koffer weer inpakken om terug te gaan naar Zuid-Afrika.

Swaziland

29 september Vandaag was het weer een reisdag. Om acht uur was het vertrek met de bus richting Swaziland. Maar was weer ver voor de wekker wakker. En die tijd moet je pakken! daarom met een heerlijke kop koffie op mijn veranda luisteren naar alle vogelde die langzaam wakker werden. Helaas was het weer ons niet gezind, want het regende bijna de hele dag. Maar dat mocht de pret niet drukken. Bij het ontbijt hebben we eerst gezongen voor Angele die jarig was. We waren al vrij vroeg bij een benzinepomp om te tanken maar waar we ook konden pinnen, maar helaas deze werkte niet. Ja wat nu ?we hadden toch extra geld nodig , omdat we geen Swaziland geld wilde pinnen. Maar ja Riaan zou Riaan niet wezen want tien minuten later liepen we met de hele groep door het stadje naar een bank. We waren een bezienswaardig voor de plaatselijke bevolking. Opgesplitst in twee groepen haalden de automaten leeg. Bij de grensovergang bij Lavumsa moesten we een stempel ophalen om Zuid-Afrika te verlaten en een na 100 meter lopen kregen we er een om Swaziland in te gaan. De koning van Swasiland heet Mswati en die heeft 15 vrouwen. Zijn vader had er tien keer zo veel en rond de 250 kinderen...... Zo dat is bijna elke dag wel een verjaardag vieren;-)) Ons hotel lag midden in het Ezulwini valley in het plaatsje Milwane .Het hotel was erg mooi, maar miste wel die mooie dieren.

Zululand

28 september Zulaland Heerlijk uitgeslapen nou ja om 5.15 al heerlijk op het veranda bij mijn logde luister naar de volgens en genieten van de kudu en redbok. Half negen gamedrive Hluluwe wildreservaat Opnieuw met een open safari wagen door het park in hoop hoop enkele dieren van het lijstje van de big five weg te kunnen strepen, natuurlijk alle andere dieren waren ook weer welkom hoor. Direct bij de ingang spotte we eerste aapjes en in de verte een zebra. Yeahhh dit begon al goed. Verder in het park kwamen we ook steeds mee dieren tegen, waterbok , kudu, springbok en nog een paar van deze soort. Ook hadden we geluk dat we de olifanten zagen een kudde met jongen zooooo mooi om te zien. Maar toen we een stukje verder reden kwamen we een bul tegen zo'n hele grote hi hi en die begon met zijn oren te klapperen dat beteken zoiets van " weg jullie! " Best spannend en dit was nog maar het begin, want er volgen nog meer safari's. Aan het eind mochten we ook nog een groep buffels spotten met jongen, vlak naast onze jeep, we waren heel Γ©rg stil want de buffel staat bekend als zeer gevaarlijk net zo als de nijlpaarden. Aan het eind van het park zaten nog drie helmparelhoenders in de uitwerpselen te wroeten voor een lekker hapje 'Smiddags heb ik het wat rustig aan gedaan en in het park rond het hotel wezen wandelen, en ik ben zo happy heb daar 1 van de drie vogels die ik wilde fotograferen op de kiek gekregen nl de bonte ijsvogel. ( pied kingfisher) Tegen half vijf zin we met bijna de hele groep naar een cheeta opvang geweest. Deze opvang verzorgen de zieke en gewonde cheeta's en andere kat soorten.. Op de terug weg naar het hotel was het zooooo koud in de jeep dat we onder een dikke deken zaten. Gelukkig konden we meteen aan het diner. Het eten is hier in Zuid-Afrika ontzettend lekker. Na nog effe met zijn allen een afzakkertje te hebben genomen ben ik mijn bed ingedoken. Helaas moesten we de volgende dag dit prachtige hotel verlaten.

St. Lucia / Zululand

St. Lucia Zululand 27 september Weer een nieuwe dag om 5 uur op was het opstaan en om 6 uur was het vertrek voor een gamedrive door het iSimangaliso wetland park. 8 van onze groep gingen proberen walvissen te spotten. Ze hadden geen geluk met het weer want het was toch koud er stond ook een behoorlijke wind. , om twaalf uur zouden we ze weer zien bij de ander boot voor een tocht over de St. Lucia meer. Ben blij dat ik pas in Kaapstad naar Hermanus ga om deze pracht beesten te zien. Hopelijk is het dan beter weer. We reden met twee wagens door het park en als eerste zagen we zebra, en niet veel later een wrattenzwijn. Dit begon al goed. In de verte helaas de witte neushoorn, maar bij een meer aangelopen wel weer de nijlpaarden zooooo mooi om te zien he!! Verder zijn we nog springbokken, waterblokken en nog wat andere soorten van deze famillie tegengekomen. De namen komen nog wel. Dit was een heel hele mooie start van onze eerste gamedrive. Om twaalf uur zagen we de rest weer terug ( ze hadden de walvissen gezien maar oooo wat was de zee ruw) om een boottocht over het St Lucia meer te maken om daar de buffel, en krokodillen te spotten. We hebben ze beiden gezien, maar toch voor mij was de hoogte punt de visarenden wauwwww wat een pracht beest zeg. Daarna was het richting van het volgende hotel, maar voor we hier aan kwamen zijn we eerst nog naar een (voor toeristen opgezet) Zulu dorp gegaan. Het was echt lachen geblazen. Na uitleg van de leefgewoonten kregen we een zang en dansvoorstelling . Leuk om een keer te zien. En ons hotel voor twee nachten lag midden in de Bush Bush ........ in een woord GEWELDIG!!!! Je sliep in een logde die op het groot terrein stonden,. De kudu's en andere soortgenoten liepen gewoon rond je logde . Ook bleek er krokodillen in het meertje te zitten. En een vogels!!! Dit was echt genieten. ' savonds na het heerlijke eten hebben we nog rond een soort kampvuur gezetten, waar later Riaan onze reisleider op zijn gitaar ging spelen. En dan kan je allen nog maar denken ...... Wat wil ik nog meer.

st Lucia / Zululand

Vandaag was weer een lange dag van reizen. Via de snelweg zijn we door het gebied van de duizend heuvels naar de watervallen gereden waar we een koffie stop hadden en de benen konden streken. Dat is wel effe nodig hoor want die bussen zijn gemaakt voor kleine slanke mensen en niet voor die Hollandse welvaren hi hi hi!! Gelukkig gaat de tijd best snel, en hebben we ook nog een bezoek gebracht aan Durban, een badplaats aan de Indische Oceaan.waar we konden lunchen. De temperatuur was ondertussen al behoorlijk op gelopen en het was ook behoorlijk warm in de bus. Gelukkig werd er veel gelachen. Tegen half vijf kwamen we bij het hotel aan waar we een glaasje Amarula kregen van Riaan om te proeven , deze likeur word gemaakt van een Zuid Afrikaanse vrucht. Zoet maar heel lekker. We kregen met twee personen een appartement toegewezen met wel een eigen kamer en badkamer. Maar ook een woonkamer en een keukentje. Zag er netjes uit maar was totaal niet te vergelijken met het vorige , ach het is maar voor 1 nacht :-)) Die avond konden we zelf bepalen waar we gingen eten. Riaan had ons het Ociaan lizzle restaurant aangeraden en dat heeft de hele groep ook gedaan. Dat was beslist geen verkeerde keus. Voor we gingen eten moest er natuurlijk eerst gepind worden........we waren zo aan de gang dat zelfs de bewaking die er vlak bij stond dubbel van het lachen lag. Na het eten een poosje voor de kamer gezeten, om te proberen op internet te komen maar ja...Wifi was er wel maar ook weer niet. :-)) Morgen vroeg op, om 6 uur vertrekken we voor een game drive, een paar van de groep gaan walvis spotten , maar dat komt voor mij in Kaapstad .

Drakensbergen

Drakenberg Vandaag was het lekker even uitslapen, nou ja uitslapen? Wat is dat? Zat om 7 uur al heerlijk op het hotel terras te genieten van het mooie uitzicht op de Drakensbergen en de schoonheid van de natuur. Dit was voor mij echt de Wauwww factor. Zo mooi en zo stil. Langzaam kwamen de medereizigers erbij zitten en tegen half acht zijn we met ons allen gaan ontbijten. Tegen half negen zijn we vertrokken naar de ingang van de Royal Natal Nationale park om daar een hikking te doen( wandelen). Ondertussen was het al erg warm geworden en dus was het veel water drinken. Samen met nog een stel van de groep zijn tot de eerste punt gelopen de rest ging door op een vrij zwaar stijl gedeelte om zo weer beneden te komen wij zijn de weg weer terug gelopen . Dit was al best pittig en er stond nog een pittige wandeling op het program die ik zeker wilde doen. Omdat we alle tijd hadden zijn we echt met veel stoppen terug gelopen, er was nog zoveel moois te zien aan uitzichten en kruipende diertjes;-)) Beneden aangekomen hebben we heerlijk bij het meer gezeten tot de rest van de groep terug kwamen. Na nog wat gegeten en gedronken hebben zijn we een stukje terug gereden met de bus. Ja en toen mocht ik er weer aan geloven, een hele stijle tocht naar boven ( onder de leiding van een gids) om bij de tekeningen van de Bosjesmannen te komen. En het was zooooooo warm, maar gewoon in mijn eigen tempo te lopen ben ik er wel gekomen hoor. Nat van het zweten .... Maar gered na uitleg en foto's nemen van die tekeningen die er al mee als 1000 jaar zitten zijn we weer naar beneden gelopen , ik kan jullie we zeggen dat ik o zo blij was toen ik weer beneden stond... Zo zwaar maar had het niet willen missen!! In het hotel aan gekomen wilde ik gaan zwemmen maar we zaten zo gezellig op het terras te kletsen met een groep dat daar niets meer van kwam. Ook na het diner zijn we gezellig nog een tijd doorgegaan met een heerlijk stukje Nederlandse muziek die we met volle borst meezongen. Maar ja, het is weer koffer pakken om morgen na het Zulu land te vertrekken dus weer heel vroeg op :-)) ..... Wie zei alweer dat ik vakantie had?? Groetjes Gerrie

Johannesburg/ Drakensbergen

Johannesburg /Drakenberg Na een korte nacht zijn we vertrokken naar onze volgende bestemming Drakenberg. En het was een dag van lang reizen. We hadden geluk, omdat het een nationale feestdag is was het rustig rond Johannesburg . Riaan onze reisleider legde veel uit onderweg. Ook het program werd een beetje doorgenomen van die dag via Bethlehem waar we een koffie stop hadden zijn we door gereden naar Clarences waar we heerlijk hebben geluncht . Al snel daarna kwamen we in het Golden Gate Nationale park aan waar we onze eerste uit de bus wild spotte nl de berg zebra, springbok en.. ..... In dit gebied ligt ook de bekende Drakenberg die dan ook weer voor een deel in Lesotho ligt. Ons hotel ( Mont Aux Sources) ligt net voorbij het plaatsje Bergvile. In de bus heeft onze reisleider ons de droge worst laten proeven, lijkt erg op die van in Nederland, ook zou hij ons deze vakantie. Meerdere Afrikaanse dingen laten proeven , nou daar ben ik altijd voor te vinder :-)) S'avonds in het hotel hadden we een buffet van de braai , en ik kan. Jullie zeggen dat is niet mis, en dje toetjes yammie yammie!! Na twee vermoeide dagen was een keer vroeg de kamer opzoeken geen straf! En kon ik heerlijk van mijn nachtrust gaan genieten, want morgen staat er een lange wandeling op het programma.. Groetjes Gerrie