Gerrie in Zuid - Afrika

Kaapstad 2

Gisteren was een heerlijke relax dag, eerst wat uit geslapen., ontbeten en daarna met een paar van de groep gewandeld naar het waterfront. s'Middags zijn we met de hele groep naar het Robbeneiland geweest. Dat is 50 min varen vanaf waterfront. Ik kan jullie wel zeggen dat het veel indruk heeft gemaakt hoe Nelson Mandela daar vanaf 1961 tot zijn vrijlating heeft gevangen gezeten ,en natuurlijk ook de andere politieke gevangenen die streden tegen de apartheid . De gevangenen werden vaak afgerammeld en moesten in een korte broek en een heel dun shirtje lopen terwijl de temperatuur door de soms ijskoude wind werd bepaald Na een rondtoer en uitleg van een gids gingen we de gevangenis in. De cellen ( isoleer cellen) waren nog kleiner dan de hondenkennels voor op het terrein. Daar werd Mandela 16 uur per dag in opgesloten Tot begin van de negentiger jaren sliepen de gevangenen gewoon op een matje daarna kregen ze op een bed. In de celblok van van Nelson Mandela stond geen bed alleen een een dekens, aan de cel was na zijn vrijlating niets veranderd. Ook hebben we de kalkgroeve gezien waar Mandela met andere gevangene keihard moesten werken onder barre omstandigheden. Ik had altijd al respect voor Mandela , maar dat is nu nog sterker geworden. Weer terug op vaste land hadden we ( de boot vertrok veel later) weinig tijd nog in het hotel. We hebben met ons allen het afscheidsdiner bij Mama Africa gehouden. Ja en dan proberen we toch maar weer iets nieuws uit, had een wildschotel met krokodil , kudu, springbok, struisvogel en wrattenzwijn . Volgens mij was het wel een hele oude krokodil maar de rest was heerlijk! Ja en dan vandaag naar Stellenbosch met een rondtoer de wijnstreken en vanavond de rest van de groep uitzwaaien op het vliegveld . Dan gaan voor mij ook de laatste twee dagen in. Met het hoogte punt donderdag, dan gaan we de zee op opzoek naar de walvis ohhhhhh zo zin in!!! Groetjessss

Reacties

Reacties

Griet

Jammer dat het er bijna opzit me al die mooie reizen
Maar ik denk ook wel dat je blij bent om weer thuis te zijn en nog wat uitrusten. Nu nog veel plezier de laatste dagen

Harm mondria

Veel van je reis gelezen .wat moet jij genieten zeg, zoveel als daar te zien is.heel veel groetjes uit zwolle.

jannie brink

wat een heerlijke reis moet dat zijn , heerlijk genieten . geweldig !!!

Shamila

Hé meid, ik loop een beetje achter met lezen. Maar wat kan je het mooi verwoorden. Ik ben er niet bij, maar het voelt toch heel dichtbij. Ik kan er zelfs beelden van maken. Erg leuk & knap dat ik dit zo mag beleven.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!